Statut Niepublicznego Przedszkola Integracyjnego „Ptasie Radio”
Rozdział I Postanowienia ogólne
§ 1
- Niepubliczne Przedszkole Integracyjne ,,Ptasie Radio" zwane dalej Przedszkolem jest placówką niepubliczną prowadzoną przez osobę fizyczną.
- Pełna nazwa placówki brzmi:
Przedszkole Integracyjne ,,Ptasie Radio”
31-344 Kraków, ul. Ojcowska 51
tel.: 608 336 939 ·
NIP: 678-22-24-141
Regon: 351286616 - Organ sprawujący nadzór pedagogiczny: Małopolski Kurator Oświaty
- Podstawa prawna działania Przedszkola.
Przedszkole działa zgodnie z niniejszym Statutem i obowiązującymi
przepisami prawa (Ustawa o Systemie Oświaty, Prawo Oświatowe).
Rozdział Il Cele i zadania przedszkola
§ 2
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty, Prawo Oświatowe oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Celem przedszkola jest:- sprawowanie opieki nad wychowankami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości
- zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi
- współdziałaniu z rodziną w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
§ 3
- Do podstawowych zadań przedszkola należy:
- zapewnianie opieki i wspomagania rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku
- kształtowanie i rozwijanie otwartości dziecka wobec siebie, innych ludzi, świata i wobec życia
- kształtowanie pozytywnej postawy wychowanków wobec dzieci niepełnosprawnych
- sprawowanie opieki odpowiedniej do potrzeb dzieci oraz możliwości przedszkola, organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu
- przygotowanie dzieci do życia w pełnej integracji ze społeczeństwem
- wyrównanie szans u dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi
- zapewnienie dziecku warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, rozwijanie jego sprawności ruchowej oraz kształtowanie czynnej postawy dziecka wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa
- stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie
- prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka.
§ 4
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno - wychowawczej
przedszkola są:- zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w ramach podstawy programowej przez cały czas pobytu dziecka w przedszkolu
- zajęcia dodatkowe
- zajęcia wyrównawcze i indywidualne.
§ 5
- Przedszkole sprawuje opieką nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływania do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
- Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy dzieci odbywają się na wyznaczonym terenie, wyposażonym w sprzęt dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci, pod stałą opieką nauczycieli.
- Wszyscy pracownicy przedszkola są zapoznani z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, z zasadami ochrony zdrowia i życia dziecka.
§ 6
- Przedszkole organizuje obowiązkowe ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków dla wszystkich dzieci do niego uczęszczających.
- Jeżeli rodzice dziecka uczęszczającego do przedszkola nie wyrażają zgody na ubezpieczenie dziecka, zobowiązani są do przedłożenia polisy ubezpieczeniowej swojego dziecka.
§ 7
- Nauczyciele i inne osoby pracujące w przedszkolu nie mogą podawać dzieciom żadnych lekarstw ani środków farmaceutycznych, oprócz sytuacji w których powinni opatrzyć rany powstałe w wyniku drobnych skaleczeń używając do tego celu środków opatrunkowych i dezynfekujących znajdujących się w apteczce.
- W przypadku pogorszenia się samopoczucia dziecka, lub wystąpienia objawów choroby nauczyciel jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia rodziców lub prawnych opiekunów dziecka; a w sytuacji tego wymagającej do wezwania pomocy służb medycznych.
- Po zakończonych zajęciach w przedszkolu dziecko jest wydawane wyłącznie rodzicom lub osobom upoważnionym zapisanym w kwestionariuszu przedszkolaka do odebrania dziecka z przedszkola.
- Gdy po zakończeniu zajęć w przedszkolu dziecko pozostaje nieodebrane i nie można skontaktować się z rodzicami lub prawnymi opiekunami dziecka, nauczyciel może wezwać policję w celu podjęcia dalszych czynności.
§ 8
- Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu odpowiedzialni są rodzice (prawni opiekunowie) lub osoba upoważniona przez rodziców, która może przejąć odpowiedzialność prawną za jego bezpieczeństwo.
- Rodzic przejmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka w momencie powiadomienia nauczyciela o odebraniu dziecka.
- Osoba odbierająca dziecko z przedszkola nie może być pod wpływem alkoholu.
§ 9
- W przedszkolu udzielana jest pomoc psychologiczno - pedagogiczna.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola. Może on wyznaczyć inną osobę do planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści (psycholog, logopeda, terapeuci pedagogiczni, pedagodzy specjalni).
- Do zadań nauczycieli i specjalistów w przedszkolu należy w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci;
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola,
- podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań.
- Nauczyciele oraz specjaliści w przedszkolu prowadzą obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
- W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
- porad i konsultacji.
- W przypadku stwierdzenia, że konieczne jest objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną dyrektor ustala formę udzielania pomocy, oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Osoby udzielające pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku planują pracę z dzieckiem poprzez opracowanie programu pracy indywidualnej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną dokumentują w dziennikach zajęć.
- Specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej program pracy oraz jego realizację na poszczególnych zajęciach wpisują do dziennika zajęć specjalistycznych.
- Nauczyciele i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej oceniają przynajmniej dwa razy do roku (w styczniu i czerwcu) efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań, mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
- W przypadku gdy pomimo udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka w przedszkolu, dyrektor przedszkola, za zgodą rodziców dziecka, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
- W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor powołuje zespół do udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej, w skład którego wchodzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z dzieckiem.
- Zespół opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologicznopedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.
Rozdział III Organy przedszkola
§ 10
- Organami przedszkola są:
- dyrektor przedszkola
- rada pedagogiczna;
§ 11
- Dyrektor przedszkola
- reprezentuje placówkę na zewnątrz
- sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego
- odpowiednio dysponuje i zarządza środkami finansowymi
- ma głos decydujący w sprawach spornych dotyczących przedszkola
- ma prawo decydowania w sprawach skreślenia z listy dzieci uczęszczających do przedszkola
- ma prawo do ustalania wysokości opłat za przedszkole
- sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny nauczycieli
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych pracowników
- podejmuje decyzje w sprawach zatrudniania i zwalniania pracowników
- kontroluje wykonywanie obowiązków przez pozostałych pracowników
- tworzy i przedkłada plan pracy oraz arkusz organizacyjny Przedszkola do zatwierdzenia przez Rade Pedagogiczną
- jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej oraz realizuje jej uchwały
- przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działaniu przedszkola
- w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i rodzicami.
§ 12
- Rada Pedagogiczna:
- W przedszkolu działa rada pedagogiczna.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu oraz dyrektor przedszkola.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej i jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania rady pedagogicznej i dokumentowania jej pracy określa regulamin Rady Pedagogicznej, który stanowi integralną część statutu.
Rozdział IV Organizacja przedszkola
§ 13
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział, obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
- Jeden oddział Przedszkola może liczyć do 20 dzieci.
- Dzieci z każdej grupy wiekowej mają prowadzone zajęcia dydaktyczne z uwzględnieniem wielopoziomowości.
- W miarę wolnych miejsc do przedszkola mogą być przyjęte dzieci, które nie ukończyły 2,5 roku życia.
- Przedszkole funkcjonuje cały rok, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
- Przedszkole jest czynne od 7.00 do 17.30 od poniedziałku do piątku.
§ 14
- Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o program wychowania przedszkolnego uwzględniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego.
§ 15
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- sale zajęć dla poszczególnych grup,
- kuchnię,
- łazienkę dla dzieci i personelu,
- szatnię,
- pomieszczenie administracyjno - gospodarcze,
- ogród zabaw,
- salę SI,
- salę terapeutyczną.
- Dzieci mają możliwości codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku wychowanków.
- Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy codzienny pobyt dzieci w ogrodzie.
§ 16
- W przedszkolu, w ramach odpłatności prowadzone są zajęcia ogólnorozwojowe oraz dydaktyczne. Przedszkole organizuje również zajęcia dodatkowe: język angielski, taniec, dogoterapia, judo.
- Na wniosek rodziców mogą być prowadzone inne zajęcia dodatkowo płatne przez rodziców.
- Zajęcia dodatkowe odbywające się w przedszkolu prowadzone są przez nauczycieli posiadających pełne kwalifikacje.
- Osoby prowadzące poszczególne zajęcia mają obowiązek prowadzenia ich dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 17
- W przedszkolu są trzy oddziały integracyjne.
§ 18
- Szczegółową organizacją wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez osobę prowadzącą przedszkole.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności liczbę oddziałów, liczbę pracowników zatrudnionych w przedszkolu, liczbę miejsc w placówce, liczbę dzieci zapisanych do placówki, czas pracy pracowników.
§ 19
- Organizacje pracy określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
Rozdział V Zasady odpłatności
§ 20
- Przedszkole jest placówką oświatową niepubliczną, finansowaną przez rodziców.
- Na mocy ustawy, przedszkole wykorzystuje przysługującą mu dotację z budżetu gminy.
§ 21
- Opłata za przedszkole ustalana jest przez osobę prowadzącą przedszkole.
- Opłata stała za pobyt dziecka w przedszkolu nie podlega zwrotowi w razie nieobecności dziecka.
- Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu pobierana jest z góry do 5-tego dnia każdego miesiąca przelewem na konto placówki.
- Na wniosek rodziców, w uzasadnionych przypadkach, osoba prowadząca przedszkole może częściowo obniżyć wysokość opłaty za przedszkole.
- Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników Przedszkola. Wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala firma cateringowa.
- Koszt wyżywienia dziecka w pełni pokrywany jest przez rodziców lub opiekunów; opłata ta pobierana jest z góry do 5-tego dnia każdego miesiąca, a pod koniec danego miesiąca następuje rozliczenie.
- W przypadku nieobecności dziecka w Przedszkolu zwrotowi podlega dzienna stawka żywienia, z wyłączeniem pierwszego dnia nieobecności. Zwrotowi podlega stawka za pierwszy dzień nieobecności dziecka, w przypadku gdy absencja zostanie zgłoszona co najmniej w ostatnim dniu roboczym przed nieobecnością.
§ 22
- Szczegółowe zasady odpłatności oraz zajęcia dodatkowe organizowane w ramach opłat ustalane są na każdy rok szkolny.
- Inne zajęcia dodatkowe są organizowane na życzenie rodziców i płatne oddzielnie.
Rozdział VI Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 23
- Nauczyciele zatrudniani i zwalniani są przez dyrektora przedszkola - zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami pedagogicznymi i na podstawie przepisów Kodeksu Pracy. Czas pracy nauczyciela jest określony zakresem jego obowiązków dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych, który ustala Dyrektor w umowie o pracę. Dyrektor określa wynagrodzenie nauczycieli.
- Wysokość wynagrodzenia zależy od kwalifikacji, stażu pracy oraz sposobu wykonywania obowiązków przez nauczycieli.
- W szczególności brany jest pod uwagę stosunek do dzieci, przygotowanie do zajęć, kreatywność w pracy z dziećmi i pomysłowość w trakcie wprowadzania zagadnień edukacyjnych.
- Każda grupa dzieci powierzona jest opiece odpowiedniej liczbie nauczycieli, zgodnie z organizacją pracy w danym roku. Jeden z nauczycieli w grupie posiada wykształcenie specjalistyczne. W wypadku absencji chorobowej lub innej obydwu nauczycieli, grupą opiekuje się inny, wskazany przez dyrektora nauczyciel; lub następuje łączenie grup.
- W Przedszkolu zatrudnia się dodatkowo personel specjalistyczny: logopedę, psychologa, terapeutę integracji sensorycznej, rehabilitanta.
§24
- Do obowiązków nauczyciela należy w szczególności:
- W zakresie odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci:
- zapewnienie dzieciom stałej opieki gwarantującej bezpieczeństwo do momentu przekazania dziecka upoważnionej osobie
- zwrócenie uwagi na okoliczności nasuwające możliwość nieszczęśliwego wypadku i zgłoszenie dyrektorowi lub w nagłych wypadkach interweniowanie bezpośrednio okazywanie jak najdalej idącej przezorności
- zapoznanie się z przepisami BHP oraz rozporządzaniem MEN w sprawie ogólnych przepisów BHP w szkołach i placówkach publicznych.
- W zakresie pracy opiekuńczej:
- przejawianie miłego i serdecznego stosunku do dzieci
- zaspakajanie ich indywidualnych potrzeb i wymagań
- przestrzeganie prawa dziecka do poszanowania jego godności osobistej
- chronienia dziecka przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej.
- W zakresie pracy wychowawczej:
- gruntowne poznanie dzieci i ich warunków środowiskowych
- stosowanie indywidualizacji pracy wychowawczej
- podejmowanie działań profilaktycznych, stymulujących, kompensacyjnych korektywnych
- oddziaływanie własnym przykładem
- pomoc w obsłudze dzieci
- wskazywanie sposobów rozwiązywania konfliktów wśród dzieci.
- W zakresie pracy dydaktycznej:
- rozwój własny nauczyciela poprzez uczestnictwo w kursach doskonalenia zawodowego, warsztatach i innych formach doskonalących pracę nauczyciela
- doskonalenie form i metod pracy z dziećmi i dążenie do osiągnięcia jak najlepszych wyników
- podnoszenie poziomu umysłowego dzieci poprzez ustawiczną pracę nad ich rozwojem wykorzystując kontakty z otaczającą rzeczywistością.
- W zakresie współpracy z rodzicami i środowiskiem:
- dążenie do ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola poprzez kontakty indywidualne i zebrania grupowe
- tworzenie klimatu wzajemnego zaufania i szacunku
- wykazanie się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym
- poznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dzieci
- ustalenie form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci i włączenie ich w działalność przedszkola.
- W zakresie odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci:
- Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną dotyczącą oddziału:
- sporządza tygodniowe plany pracy
- odnotowuje realizacje zajęć w dzienniku zajęć
- gromadzi informacje o dzieciach w arkuszach obserwacji,
- Nauczyciel planuje pracę w cyklach tygodniowych.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek oraz instytucji oświatowych i naukowych.
Rozdział VII Rodzice.
§ 25
- Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:
- znajomości zadań wynikających z planu rocznego przedszkola i planów miesięcznych w danym oddziale — tablice ogłoszeń, rozmowy indywidualne
- uzyskiwanie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju — rozmowy indywidualne, wystawy prac, występy dzieci
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi nadzoru pedagogicznego
- uczestniczenia w zebraniach w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.
§ 26
- Rodzice zobowiązani są do:
- zapewnienia dziecku odpowiedniego ubrania stosownie do pory roku, umożliwiającego pobyt na świeżym powietrzu
- terminowego uiszczania opłat za przedszkole
- przekazania pełnej informacji dotyczącej stanu zdrowia i informacji dziecka.
Rozdział VIII Prawa i obowiązki dziecka
§27
- Dziecko w Przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczodydaktycznego
- akceptacji jego osoby
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje
- zapewnienia indywidualnego rozwoju i własnego tempa tego rozwoju
- partnerskiej rozmowy na każdy temat
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
- możliwości skorzystania z opieki osób odpowiedzialnych, zaangażowanych, do których zawsze może się zwrócić
- zawierania umów z dorosłymi
- badania i eksperymentowania
- różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia
- snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczony
- zdrowego jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione
- nauki
- akceptacji, tolerancji i miłości ze strony wszystkich pracowników przedszkola
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowania jego godności osobistej
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczodydaktycznym.
§ 28
- 1. Do obowiązków dziecka w szczególności należą:
- szanowanie swojego kolegi oraz wytworów jego pracy
- słuchanie oraz reagowanie na polecenia nauczyciela
- przestrzeganie ustalonych zasad w grupie
- okazywanie szacunku nauczycielowi oraz innym osobom
- szanowanie poglądów i przekonań innych osób
- troska o zabawki, dbałość o estetyczny wygląd pomieszczeń Przedszkola, przeznaczonych do zabaw i nauki dzieci
- staranność o utrzymanie czystości i porządku na terenie Przedszkola
- nie oddalanie się od grupy
- zgłaszanie nauczycielowi wszelkich niedyspozycji.
§ 29
- 1. Właściciel przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:
- nieuczęszczanie dziecka do przedszkola przez 1 miesiąc bez zgłoszenia przez rodziców (prawnych opiekunów) przyczyny nieobecności
- nie uiszczania przez rodziców (prawnych opiekunów) odpłatności za przedszkole przez okres jednego miesiąca
- niewłaściwego zachowania się dziecka, zagrażającego bezpieczeństwu, zdrowiu lub życiu innych wychowanków przedszkola.
Rozdział IX Szczegółowe zasady rekrutacji dzieci do przedszkola
§ 30
- Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- W szczególnych uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończy 2,5 roku.
§ 31
- Rekrutację dzieci przeprowadza się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. Rekrutacja dzieci prowadzona jest w trybie ciągłym. W przypadku wolnych miejsc w poszczególnych grupach wiekowych dzieci przyjmowane są w ciągu roku szkolnego.
- Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje dyrektor ze szczególnym zwróceniem uwagi na przygotowanie placówki pod kątem organizacyjnym do przyjęcia dziecka z daną niepełnosprawnością.
- Dobór dzieci niepełnosprawnych do grupy musi się odbywać z zachowaniem takich proporcji, które umożliwią harmonijną pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczo-rewalidacyjną.
- Rodzice dziecka niepełnosprawnego zobowiązani są dostarczyć orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną.
- Dzieci z Ukrainy przyjmowane są na takich samych zasadach co dzieci z Polski. Warunkiem przyjęcia do przedszkola dziecka z Ukrainy jest wolne miejsce w placówce.
Rozdział X Postanowienia końcowe.
§ 32
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej.
- Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
- a. umieszczenie statutu na stronie internetowej przedszkola
- udostępnienie statutu przez dyrektora przedszkola osobom zainteresowanym.
- 3. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Cywilnego.
- Statut oraz wszelkie zmiany w nim dokonywane mogą być przygotowywane oraz opiniowane przez radę pedagogiczną.
- Statut oraz wszelkie zmiany w nim dokonywane zatwierdzane są przez osobę prowadzącą przedszkole.
- Na mocy niniejszego statutu organ przedszkola, nauczyciele, pozostali pracownicy przedszkola oraz rodzice w przypadku wprowadzenia stanu epidemicznego zobowiązują się przestrzegać wytycznych przeciwepidemicznych Głównego Inspektora Sanitarnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku od lat 3.
- Dyrektor Przedszkola na mocy niniejszego statutu zobowiązuje się w formie elektronicznej przy wykorzystaniu wskazanych przez rodziców adresów e-mail, informować rodziców o obowiązujących wytycznych przeciwepidemicznych Głównego Inspektora Sanitarnego wskazanych w § 32 ust. 7 niniejszego Statutu oraz o ich zmianie.
- Na mocy niniejszego statutu Dyrektor Przedszkola zobowiązuje się nadto przekazać treść wytycznych wskazanych w § 32 ust. 7 niniejszego Statutu nauczycielom oraz pozostałym pracownikom przedszkola.
- W przypadku wprowadzania przez organy państwowe stanu epidemicznego postanowienia niniejszego statut tracą moc w zakresie ich sprzeczności z postanowieniami wytycznych przeciwepidemicznych Głównego Inspektora Sanitarnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w
wieku od lat 3. - W przypadku wprowadzenia przez organy państwowe stanu epidemicznego:
- kontakt rodziców z placówką przedszkola odbywać się będzie za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość,
- rodzice i dziadkowie uczestniczyć będą w przedstawieniach dzieci m.in. z okazji dnia mamy, dnia taty, dnia babci i dziadka przy wykorzystaniu środków komunikowania się na odległość,
- godziny otwarcia placówki przedszkola dostosowane zostaną do ww. wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego,
- zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z placówki Przedszkola dostosowane zostaną do ww. wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego, które to zasady będą bezwględnie przestrzegane zarówno przez pracowników przedszkola, jak i rodziców.
- W przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni w przedszkolu, dyrektor przedszkola, zgodnie z art. 125a ust. 1 i 2 ustawy - Prawo Oświatowe, jest obowiązany, nie później niż od trzeciego dnia od dnia zawieszenia zajęć zorganizować dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Zawieszenie zajęć może nastąpić w razie wystąpienia na danym terenie:
- zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego niż określone w pkt 1–3 – w przypadkach i trybie określonych w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 32 ust. 11. 2.
- W przypadku zawieszenia zajęć nauczyciele do ich realizacji wykorzystywać będą dostępne technologie informacyjno-komunikacyjne (obsługiwane z poziomu komputerów, tabletów czy smartfonów programy do pracy z dziećmi, multimedialne książeczki, aplikacje, gry edukacyjne i materiały multimedialne dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym).
- Materiały niezbędne do realizacji tych zajęć przekazywane będą dzieciom pocztą elektroniczną na adres a-mail rodzica.
- Uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności dziecka i rodzica oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki nauczyciele mogą ustalić inny sposób kontaktu z rodzicem. Kontakt z rodzicami może odbywać się poprzez telefon, e-mail lub inny sposób ustalony z rodzicami, któremu służyć będzie systematyczne odbieranie i przekazywanienauczycielom zadań oraz prac wykonywanych przez dzieci.
- Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc Statut Niepublicznego Przedszkola Integracyjnego „Ptasie Radio” w Krakowie z dnia 1 września 2018 r.
- Statut Niepublicznego Przedszkola Integracyjnego „Ptasie Radio” w Krakowie w powyższym brzmieniu wchodzi w życie z dniem 1 września 2022 r.
Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem: Kliknij, aby pobrać